Artikel,  Kvinnohälsa,  Tips

Artikel – Skapa positiva associationer för din (hälso)framgång

The Action is The Juice lyder ett bevingat citat. Och, det ligger extremt mycket i just dem orden.

För vi behöver sällan motiveras för att göra något vi verkligen tycker är roligt. Det vi även tycker är roligt är vi även ofta bra på. Du har säkert, precis som jag, vissa områden du känner dig riktigt vass på - och andra där vi kanske inte glänser lika mycket. Och det är helt okej. Vi är bara människor men genom att medvetandegöra det vi tycker är viktigt för oss och sedan agera på det kan vi steg för steg ta oss framåt.

Precis likadant är det med fysisk aktivitet. Dem flesta av oss känner till att det är bra att röra på sig minst 30 minuter om dagen.

Vi vet också att sömnen får oss att återhämta oss från dagens händelser och ladda om inför nya utmaningar dagen därpå. Ändå är det få av oss som faktiskt får till 30 minuter aktivitet om dagen - den behöver inte vara sammanhängande - eller känner oss utvilade efter natten.

Det är sällan bristen av kunskap som gör att vi inte gör det vi vill göra, utan bristen på vanor och rutiner som skapar framgång över tid.

Det är sällan bristen av kunskap som gör att vi inte gör det vi vill göra, utan bristen på vanor och rutiner som skapar framgång över tid. Vanor och rutiner hjälper oss att skapa framgång. Vanor och rutiner är alltid utmanade i början, men över tid sätter de sig och blir ”självklara” (tänk ”tandborstning”).
Och mer om vanor blir det i nästa artikel... 

Låt dina förväntningar hjälpa dig
Ibland kan det dock kännas som att fysisk aktivitet marknadsförs bara för dem som ska vinna VM, sprinta 100 m snabbare än Usain Bolt eller bestiga berg, men för de flesta av oss vill vi bara må bra och kunna göra mer av det vi tycker om i livet. En av tidernas snabbaste människor, Maurice Green, sa att ”för att vara nummer ett behöver du träna som om du är nummer två”. Därför är det viktigt att fundera på vilken ambitionsnivå du har med din hälsa; ska du vinna ett lopp eller en idrottstävling kommer du behöva ta i. Det kommer kännas, göra ont och vara jobbigt - men det är det som krävs och det är du beredd på för att vinna.

Kämpar du däremot med att få till exempel 30 minuters aktivitet per dag finns det några viktiga hörnstenar för att gynna vanor och rutiner att ta med som kan kännas självklara, men som har stor påverkan på hur vi upplever träning och ansträngning.

Ofta har vi - något som ofta händer under början av januarimånad varje år - en orealistisk förväntan på vår träning. Utmaningen med att börja på 100% för att sen öka är att vi ofta bränner allt krut i början av resan, för att efter en kort tid känna att det inte finns mer att hämta.

Hur kan du vinna varje gång du rör på dig?

Skapa positiva associationer 
De hinder vi har i vardagen har tagit ett större grepp än de resurser vi upplever oss ha. Fundera då på hur du kan planera din träning och aktivitetsnivå för att nå din egen definition av framgång. Om vi lyckas med något känner vi ofta att vi vill göra det igen. Vår hjärna kopplar ihop dessa positiva delar med varandra helt nekelt.

Hur kan du "vinna" varje gång du rör på dig? Din kropp räknar varje steg, varje dag, och det är dessutom en fantastiskt avkastning på den investerade tiden i form av nutida och framförallt framtida hälsa. Du har ju trots allt bara en kropp.

Ett tips att lägga på minnet är begreppet ”End Rule”. När vi rör oss och avslutar på ett sätt som får oss att känna oss bra med oss själva, då förhöjs känslominnet kopplat till den aktiviteten. Något som ökar chansen att vi vill göra det igen. Hur kan du göra nästa gång du är aktiv så du avslutar på topp?

Föd den känslan varje gång.

11

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *